FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Thursday, July 26, 2012

TARIK & CIPTA KEJAYAAN MELALUI KUASA `EQ`

SYUKUR pada YANG MAHA MEMBERI kerana telah menganugerahkan kepada diri kita dengan kehebatan EQ yang menjadi FORMULA hebat dalam menjana kejayaan dalam kehidupan. EQ berkait rapat dengan emosi,sikap,perasaan,tingkahlaku,akhlak dan perlakuan seseorang. Menurut pakar2 psikologi dan pakar motivasi ternama, kejayaan seseorang banyak ditentukan oleh kemampuan EQ yang tinggi,bukannya hanya tertakluk pada kemampuan IQ. Malah menurut mereka, IQ hanya mewakili 10 % @ 20 % punca kejayaan seseorang. Manakala EQ pula mewakili 80 % @ 90 % kejayaan seseorang. Ini bermakna sikap,perlakuan,akhlak,cara bertindak,perasaan dan moral seseorang memainkan peranan penting dalam menggerakkan kejayaan sesorang.

Tak semua orang memiliki daya IQ yang tinggi.IQ yang tinggi adalah satu anugerah kepada individu yang terpilih. Manakala EQ yang baik & tinggi,boleh dikatakan semua orang punyai tahap EQ yang baik. Maka menjadi tanggungjawab kepada semua orang bercita-cita ingin berjaya dalam apa jua lapangan dan bidang perlu memupuk,memelihara dan menggerakkan potensi EQ yang mereka miliki dengan baik.

EQ merujuk kepada banyak perkara,antaranya :

1. Moral yang baik
2. Sikap sabar,tekun,konsisten dan bermotivasi tinggi
3. Daya @ kuasa menangkis segala ancaman,cabaran & halangan
4. Tidak mudah mengalah
5. Bersikap empati
6. Kesungguhan dalam kerja & tugas
7. Punyai Komitmen 
8. Sikap menghargai orang lain
9. Sikap mengambil peluang secara bijaksana & berhemah
10. Yakin kepada potensi diri.

Sebenarnya banyak lagi sikap @ perasaan @ moral yang merujuk kepada EQ. Menjadi tanggungjawab kita memelihara anugerah EQ ini sebaik mungkin agar kejayaan,kecemerlangan dan SUKSES tetap menjadi milik kita ,disamping usaha,doa dan tawakkal kepada Allah SWT.

Salam ESQ 165

Tn.Abd.Ghani bin Yusof
Master Trainer/Speaker/Motivator
Konsultan Jana Insan
7 Ramadhan 1433 ( 27.7.2012 )

No comments:

JADILAH INFLUENCER YANG TERBAIK BUKAN SETAKAT RAMAI FOLLOWER JER

 ALHAMDULILLAH.. DUNIA IT SEMAKIN CANGGIH DAN SEMAKIN MEREBAK DENGAN CEPAT.KALAU DULU FB JER JADI TUMPUAN.KINI BILA ADA INSTAGRAM DAN AKAUN...