FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Wednesday, March 1, 2023

PERLU BIJAK DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN

 ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

SALAM SUKSES DAN SALAM MOTIVASI BUAT SEMUA

5 Strategi yang Mesti Dilakukan Saat Mengambil Keputusan

Membuat keputusan apatah lagi untuk hal@perkara yang besar bukanlah satu perkara yang mudah. Terlebih lagi jika keputusan yang Anda buat nantinya akan memberi kesan pada orang ramai. Lantas, bagaimana cara membuat keputusan yang tepat untuk mengelak kesan buruk yang mungkin muncul? jom ikuti berbagai tips berikut ini.

 


Tips untuk membuat keputusan dengan tepat

Agar keputusan yang Anda buat semakin mantap, berikut beberapa tips yang perlu Anda ikuti, iaitu:

 

1.Buatlah keputusan saat sedang fokus dan tidak terburu-buru

Jjangan sekali-kali memutuskan sesuatu ketika Anda dalam keadaan yang agak kalut dengan fikiran bercabang. Seburuk apapun keadaannya dan sesempit apapun waktunya Anda harus berusaha untuk fokus sejenak.

 

Dr. Jeremy Nicholson, psikolog sosial dan keperibadian sekaligus pembantu di Behavioral Economics Department, The Chicago School of Professional Psychology, menyatakan bahwa waktu terbaik untuk membuat keputusan yang besar dan penting iaitu saat sedang dalam keadaan santai, fokus, dan berenergi.

 


Hal ini kerana pemikiran yang kompleks memerlukan perhatian, motivasi, dan juga kemampuan mengendalikan diri yang baik. Nah ketika Anda sedang kalut dan banyak fikiran maka fikiran sulit tak fokus kerana tubuh sudah letih dan tidak bermaya

Untuk itu, ada baiknya untuk mengambil keputusan di pagi hari saat Anda baru saja hendak memulai aktiviti hidup. Dengan begitu, Anda mampu mempertimbangkan sisi baik dan buruk dari keputusan yang akan dibuat secara fokus tanpa pikiran yang berbelah bagi. Jangan pernah membuat keputusan secara terburu-buru kerana Anda tidak akan mampu berfikir secara logok & teratur.

2. Mengumpulkan fakta sebanyak-banyaknya

 

Anda takkan mampu membuat keputusan hanya kerana mengambil informasi & makulmat dari satu pihak saja. Meskipun Anda memiliki banyak waktu dan berada dalam kondisi fokus tetapi jika informasi yang Anda miliki hanya sedikit sebelum membuat ia takkan Berjaya.

 

Apalagi jika ternyata informasi yang Anda miliki hanya dari pendapat persorangan tanpa didukung fakta yang jauh lebih kuat. Untuk itu, sebelum Anda memutuskan sesuatu, ada seharusnya & sebaiknya untuk mengumpulkan semua fakta dan informasi yang berkaitan dengan keputusan yang Anda buat.

 


Mengumpul kelengkapan informasi yang sudah biasa dipastikan kebenarannya akan membantu Anda mengurangi ketidakpastian dalam sesuatu pilihan. Dengan begitu Anda mampu membuat pilihan terbaik dari yang baik.

 

3. Tetap terbuka untuk semua kemungkinan yang ada

Saat data mulai terkumpul, Anda mulai boleh meletakkannya sesuai dengan masalah yang ada. Dalam proses ini, berbagai fakta mulai dari yang diharapkan hingga yang sama sekali tidak Anda harapkan akan muncul di depan mata. Saat menghadapi hal ini, selalu ingat dan fikirkan kesan & akibat apa yang akan terjadi selanjutnya.

 


Jangan menutup mata terhadap berbagai fakta yang Anda temukan. Sebaliknya, Anda perlu bersikap terbuka untuk semua kemungkinan yang ada, termasuk yang tidak Anda sukai sekalipun. sebabnya, sering kali orang terus menyimpulkan pandangan sesuai dengan yang ia inginkan, bukan dari fakta yang ditemukan.

 


Dengan tetap fikiran terbuka untuk semua kemungkinan yang ada, Anda akan terhindar dari keputusan yang hanya akan memberikan kesam “menyenangkan” untuk sementara waktu tetapi ia ternyata beri kesan buruk untuk jangka panjangnya.

4. Jangka kesan positif dan negatif yang akan diterima

Sebuah keputusan pasti akan memberikan kesan, baik positif mahupun negatif. Jika Anda tidak pasti mana yang akan dipilih di antara beberapa pilihan. yang menurut Anda baik cuba lakukan hal ini. Tulislah senarai kesan positif dan negatif yang akan Anda terima pada setiap pilihan keputusan yang akan diambil dalam sehelai kertas.

 

Sekarang cuba bandingkan, kira-kira mana yang paling banyak membawa keuntungan tetapi minimakan risiko di antara pilihan keputusan tersebut. Jika sudah menemukannya, maka Anda bisa memilih pilihan lainnya terutama yang minima keuntungan tetapi besar risikonya.

 

5. Cuba ubah pandangan menjadi orang lain

Saat keputusan yang akan Anda buat sudah semakin menjurus pada satu hal, maka yang perlu dilakukan iaitu menilai kembali. semak kembali apakah keputusan ini telah menjawab permasalahan yang sedang Anda hadapi.

 

Penelitian dalam jurnal Psychological Science menemukan fakta ketika Anda mampu meletakkan diri sebagai orang lain, maka kecenderungan orang lain untuk membuat pilihan yang kurang bijak akan berkurang.


JIKA ADA MANA MANA SEKOLAH,UNIVERSITI,IPTA,IPTS ,AGENSI KERAJAAN ATAU SWASTA YANG MEMERLUKAN TENAGA PENCERAMAH MOTIVASI UNTUK PROGRAM YANG DIADAKAN ,BOLEHLAH HUBUNGI KAMI DITALIAN 019 4741209 UNTUK BERTANYAKAN TENTANG MODUL,TARIKH,HARI DAN TEMPAT YANG SESUAI DIADAKAN PROGRAM TERSEBUT.

KAMI DI DINAMIKA DIRI TRAINING & SERVICES BERSEDIA MEMBANTU MEMBERIKAN IDEA & CADANGAN UNTUK MEREALISASIKAN HAJAT ANDA.


SEKIAN, SALAM SUKSES DAN SALAM MOTIVASI


SYEIKH GHANI AL GANUNI
MOTIVATOR/SPEAKER/TRAINER
KONSULTAN JANA INSAN
DINAMIKA DIRI TRAINING & SERVICES
SG.PETANI,KEDAH DARUL AMAN
019 4741209@019 4001209

No comments:

PERTENGAHAN TAHUN DAH.EXAM KIAN DEKAT.MOTIVASI MASIH RENDAH?

 ALHAMDULILLAH. HARI INI SUDAH MASUK HARI KE 20 SAMBUTAN AIDIL FITRI DIMANA-MANA TERMASUK SEKOLAH & INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI. 10 HARI ...