FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Monday, March 13, 2023

MENGURUS EPISOD PEKERJA `BERMASALAH` DALAM SYARIKAT@ORGANISASI

 ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULAHHI WABARAKATUH

SALAM MOTIVASI & SALAM SUKSES BUAT SEMUA BOS & JUGA PEKERJA SYARIKAT2 DIMALAYSIA.

MACAMANA DENGAN PRESTASI SYARIKAT@ORGANISASI. DIHARAPKAN SEMUANYA BERJALAN LANCAR.

TOPIK HANGAT MINGGU INI DARIPADA SAYA SELAKU TRAINER KORPORAT& SYARIKAT TENTANG PRESTASI PEKERJA.

Adakah anda sebagai bos@majikan pernah berhadapan dengan soal pekerja yang bermasalah dalam organisasi? Jika ya anda harus mengatasi & menguruskan masalah ini sebelum ia menjadi nanah dalam organisasi anda.

 


Memang cukup sakit bila melihat ada pekerja yang bermasalah dalam organisasi anda. Pekerja bermasalah ini selalunya ponteng kerja, lewat masuk kerja, tidak memberi komitmen terhadap tugasan, tidak mematuhi arahan ketua, tidak menghormati ketua, tidak amanah, suka menganiaya pekerja lain,memburukkan nama organisasi diluar dan berbagai lagi kesalahan yang boleh memberikan tekanan serta kesan kepada organisasi.

 

 


Sememangnya pekerja bermasalah wujud di mana-mana organisasi, tidak kira sama ada kecil atau besar. Pekerja bermasalah pula tidak semestinya terdiri daripada mereka yang berpangkat rendah tetapi juga melibatkan golongan atasan.

 

Untuk menangani pekerja yang bermasalah bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dilakukan. Namun, ia harus dibendung secepat mungkin oleh pihak yang bertanggungjawab. Hal ini kerana ia boleh membuat organisasi itu sendiri kehilangan pekerja yang komited dengan tugas mereka, dek kerana bosan berurusan dengan pekerja yang sering memberi masalah kepada mereka.

 


Sebagai seorang ketua & bos syarikat yang mahukan perubahan supaya pekerjanya disiplin dan komited dengan kerja, ia perlu mengetahui cara untuk mengatasi masalah ini, seperti :

 

1. Berbincang Dan Bersemuka Dengan Pekerja itu Sendiri

 

Lakukan perbincangan secara bersemuka(F2F) dengan individu tersebut, dan mencari punca yang menyebabkan individu tersebut melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya, khususnya ponteng kerja dan melaksanakan tugas dengan sambil lewa tanpa rasa bertanggunjawab sebagai seorang pekerja di sesebuah organisasi. Apakah perkara utama atau masalah utama yang membuatkan mereka melakukan kesalahn tersebut. Mulakan perbualan atau perbincangan secara formal dan bersendirian tanpa melibatkan individu lain, agar pekerja tahu bahawa ini adalah perbincangan mengenai isu penting dan dapat menyelami isi hati pekerja secara lembut tanpa paksaan.

 


2. Lakukan Pemantauan Awal & berkala Terhadap Pekerja Anda

 

Walau sesibuk manapun tugas anda sebagai ketua pejabat@bos organisasi, luangkan sedikit masa untuk selalu berjumpa pekerja-pekerja anda tidak kira pekerja yang bermasalah dan tidak bermasalah dengan berkomunikasi dengan mereka, supaya jurang antara bos dengan pekerja dapat dikurangkan dan pekerja cukup selesa untuk berkongsi permasalahan mereka. Hal ini kerana, keadaan ini akan mewujudkan suasana yang sihat & ceria dalam sesebuah organisasi tersebut.

 


3. Cipta Satu Sistem Ganjaran Pekerja/Reward Pekerja kita

 

Organisasi harus melaksanakan atau memberi ganjaran kepada pekerja yang berkhidmat dengan cemerlang mengikut kemampuan organisasi itu sendiri, seperti memberi bonus, anugerah ataupun pakej percutian kepada pekerja, cuti atau sebagainya yang relevan, mengikut kategori seperti kedatangan pekerja itu cemerlang, perkhidmatan pekerja cemerlang dan sebagainya .

 

4. Sediakan Suasana Kerja Yang Santai & Ceria

 

Elakkan daripada memberi tekanan melampau kepada pekerja untuk melakukan tugasan yang diberi. Beri ruang dan waktu untuk mereka menlaksanakan tugasan yang diberi sebelum ini dahulu, atau jika tugasan itu penting maka berikan sedikit kelonggaran kepada pekerja tersebut untuk menangguhkan dahulu tugasan yang sebelumnya.. Mungkin harus melakukan aktiviti seperti Ice Breaking sebelum memulakan kerja.

 


5. Sediakan Ruang Kenaikan Pangkat/Gaji Kepada Pekerja

 

Sediakan ruang kenaikan pangkat atau gaji kepada pekerja yang berpotensi dan cemerlang dalam organisasi anda. Kaedah ‘reward’ merupakan salah satu kaedah yang digunakan oleh sesebuah syarikat bagi mengelakkan pekerja mereka yang cemerlang, berpindah ke syarikat lain yang menawarkan gaji yang lebih tinggi kepada mereka.Para pekerja akan lebih bersemangat untuk melaksanakan tugas mereka jika ada ‘reward’ yang sedang menanti mereka. Selain itu, secara tidak langsung persaingan sihat akan wujud dalam organisasi anda.

 JIKA ADA MANA-MANA SYARIKAT@ORGANISASI AWAM SERTA SWASTA YANG NAK JEMPUT SAYA MENGURUSKAN TRAINING@KURSUS BAGI MENGURUSKAN PEKERJA YANG BERMASALAH ATAU MEMANTAPKAN LAGI PENGURUSAN ORGANISASI KALIAN,BOLEHLAH HUBUNGI MR ABD GHANI@MR AGY UNTUK HANDLE PROGRAM TERSEBUT.INSYAALLAH,JIKA DIBERI PELUANG KITA AKAN CUBA MENGEMBALIKAN KEGEMILANGAN SYARIKAT@ORAGNISASI KALIAN.


HUBUNGI SAYA DITALIAN : 019 4741209 ATAU PA SAYA ( PN EFFA) DITALIAN:0194001209 UNTUK BERTANYAKAN TARIKH DAN MODUL YANG SESUAI.INSYALLAH ,BAYARAN YANG DIKENAKAN HANYA SEDIKIT SAHAJA BERBANDING IMPAK YANG BAKAL DITERIMA.INSYAALLAH.


SEKIAN SALAM MOTIVASI & SALAM SUKSES


YANG BERUSAHA MENGUBAH POSISI SYARIKAT KALIAN


TN ABD GHANI YUSOF AL GANUNI
MOTIVATOR/SPEAKER/TRAINER
KONSULTAN JANA INSAN
SG.PETANI,KEDAH
019 4741209

 

No comments:

PERTENGAHAN TAHUN DAH.EXAM KIAN DEKAT.MOTIVASI MASIH RENDAH?

 ALHAMDULILLAH. HARI INI SUDAH MASUK HARI KE 20 SAMBUTAN AIDIL FITRI DIMANA-MANA TERMASUK SEKOLAH & INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI. 10 HARI ...