FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Tuesday, February 7, 2023

MOTIVASIKAN PEKERJA SUPAYA MEREKA SENTIASA `BERMOTIVASI`

 ASSALAMUALAIKUM

ALHAMULILLAH KITA SUDAH PUN MASUK BULAN KEDUA TAHUN BARU 2023.ADAKAH TAHAP MOTIVASI DIRI KITA BERADA DITAHAP YANG SAMA ATAUPUN SUDAH BANYAK PERUBAHAN YANG BERLAKU ?

SETIAP ORANG PEKERJA AMAT MEMERLUKAN SUNTIKAN MOTIVASI.BERIKAN MEREKA PELBAGAI ELEMEN SUNTIKAN MOTIVASI ATAU SERAHKAN KEPADA KAMI UNTUK MEMOTIVASIKAN MEREKA SECUKUPNYA.

Teori & kaedah motivasi pekerja di tempat kerja

Terdapat pelbagai teori dan penyelidikan mengenai motivasi pekerja. Kami akan membincangkan beberapa teori motivasi penting di tempat kerja untuk menerangkan motivasi pekerja.

 

1. Hierarki keperluan Maslow Teori motivasi

Ahli psikologi Abraham Maslow datang dengan teori ini dalam kertas kerjanya yang terkenal pada tahun 1943 'Teori Motivasi Manusia'.

 

Asas teorinya adalah bahawa manusia perlu memenuhi keperluan paling asas mereka sebelum mereka dapat memperoleh motivasi untuk mencapai matlamat yang lebih tinggi.


Hierarkinya mempunyai lima peringkat:

 

Fisiologi :  keperluan asas ini, seperti makanan, air, tidur, dan tempat perlindungan, perlu dipenuhi agar seseorang dapat bertahan.

Keselamatan : keperluan ini membantu orang berasa selamat dan termasuk kesihatan, kebebasan, dan keselamatan peribadi dan kewangan.

Sosial ::  keperluan ini adalah untuk hubungan seperti cinta, persahabatan, hubungan, dan keluarga.

Harga  :  keperluan ini adalah untuk berasa baik tentang diri anda, yakin, dihargai, dan diiktiraf.

Kesedaran diri  :  bahagian atas piramid adalah keperluan untuk menjadi diri anda yang terbaik.

Teori ini masuk akal : jika anda bimbang tentang dari mana makanan anda yang seterusnya datang dan bagaimana anda mampu membelinya, anda tidak akan dapat melakukan banyak pemikiran terkemuka mengenai inisiatif strategik.


Apakah maksud ini untuk motivasi pekerja?

 

Menyokong keperluan pekerja anda di luar kerja adalah penting. Mereka tidak akan mencapai semua yang mereka mahu di tempat kerja jika mereka tidak pasti tentang gaji seterusnya atau diambil dengan kerja harian asas.

 

Inilah sebabnya mengapa banyak syarikat menawarkan faedah seperti kemudahan di lokasi, jadual kerja yang fleksibel, diskaun kemudahan kesihatan dan banyak lagi keistimewaan lain.


Pekerja bukan hanya pekerja - mereka adalah manusia dengan keperluan yang cukup kompleks, dan membantu mereka memenuhi lebih banyak keperluan tersebut dapat membolehkan mereka bersinar ketika mereka berada di tempat kerja dan berkembang maju di luarnya juga. ‍

 

Menurut Teori Maslow, untuk memahami motivasi seseorang di tempat kerja mereka, sesebuah organisasi perlu memahami motivasi umum seseorang terlebih dahulu. Seorang pekerja mula-mula berharap dapat memenuhi keperluan fisiologinya makanan, air, dan tempat tinggal.

 

Apabila ini dipenuhi, dia menggerakkan hierarki untuk memenuhi keperluan keselamatannya, kemudian ke seterusnya, dan sebagainya. Keperluan tertinggi dalam hierarki adalah kesedaran diri yang menggalakkan seseorang untuk menjadi versi terbaik diri mereka sendiri.

 


Seorang pekerja bekerja sehingga hierarki ini dan apabila memenuhi sebarang tahap keperluan, bercita-cita untuk yang seterusnya. Oleh itu, organisasi harus mengenal pasti kedudukan setiap pekerja dalam hierarki keperluan dan memotivasikannya untuk mencapai tahap seterusnya.

 

Motivasi pekerja mengikut teori ini boleh bergantung kepada jenis industri anda, saiz syarikat, peringkat semasa syarikat. Cth. Sebuah syarikat dengan sebahagian besar pekerja kolar putih mempunyai keperluan motivasi yang berbeza berbanding dengan syarikat yang sebahagian besarnya mempunyai pekerja kolar biru.

 JIKA ADA MANA2 ORGANISASI SAMADA AGENSI KERAJAAN,AGENSI SWASTA,SEKTOR IPTA,IPTS,SEKOLAH ATAU AGENSI PERSENDIRIAN YANG INGIN MENGERAKKAN POTENSI PARA PEKERJANYA,BOLEHLAH HUBUNGI KAMI DITALIAN 019 4741209.KERANA KEJAYAAN ORGANISASI KALIAN ADALAH TANGGUNGJAWAB BERSAMA KAMI.

HUBUNGI KAMI DITALIAN 019 4741209 BERCAKAP DENGAN TN SYEIKH GHANI SENDIRI ATAU 019 4001209 UNTUK BERTANYAKAN TENTANG PERKHIDMATAN TRAINING DENGAN PA PN HALIFAH KADRI.

KALIAN BAKAL BANGKIT DENGAN SEMANGAT BARU.INSYAALLAH.AMIN



      • YANG BERSEDIA MEMOTIVASIKAN PEKERJA
      • TN SYIEKH GHANI ALGANUNI
      • MOTIVATOR/SPEAKER/TRAINER
      • DINAMIKA DIRI TRAINING & SERVICES
      • @KONSULTAN JANA INSAN
      • SG.PETANI,KEDAH
      • 019 4741209@019 4001209

No comments:

PERTENGAHAN TAHUN DAH.EXAM KIAN DEKAT.MOTIVASI MASIH RENDAH?

 ALHAMDULILLAH. HARI INI SUDAH MASUK HARI KE 20 SAMBUTAN AIDIL FITRI DIMANA-MANA TERMASUK SEKOLAH & INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI. 10 HARI ...