Wednesday, January 4, 2012

JALAN MANA YANG BAKAL KALIAN PILIH...



Alhamdulillah , puji dan syukur pada Allah SWT yang tidak putus-putus mengurniakan rahmat,perlindungan dan rezeki buat kita semua.Sesungguhnya yang baik itu jelas..yang jahat @ batil juga jelas ! yang buruk juga jelas..yang rosak juga jelas.. Kita diberi 2 pilihan dalam hidup ini..tiada pilihan ketiga @ pilihan yang tengah2. Allah mengurniakan AKAL yang sempurna buat semua manusia tanpa mengira kedudukan,pangkat,darjat,tahap akademik mahupun kekayaan harta benda.

2 pilihan yang mesti kita buat ..samada baik @ buruk..samada benar @ batil..samada lurus @ bengkok..
Namun seringkali manusia alpa dan leka dalam membuat penilaian yang wajar dan tepat. Seringkali manusia tertewas dengan tuntutan hawa nafsu..seringkali manusia tersalah pilih...ramai dari kita yang tersasar dari landasan yang benar dan tepat. Mereka memilih jalan salah dalam menentukan hala tuju hidup mereka.
Kenapa semua ini terjadi..apakah mereka benar2 bodoh dalam menentukan masa depan mereka ? ataupun mereka tidak punyai kekuatan iman & jatidiri yang kuat sehingga sanggup memilih jalan salah ?
tepuk dada ,tanya iman...

Check diri sendiri...apakah pilihan kita benar atau salah...Jika ragu-ragu dalam membuat pilihan,tanyalah pada mereka yang lebih tua,lebih berpengalaman,lebih baik,lebih pakar atau mereka yang terlebih dahulu merasai GARAM KEHIDUPAN...

Buatlah muhasabah diri..jangan tersasar dari landasan...Diluar sana ada insan2 terpilih yang mampu memandu diri kita kejalan yang benar dan diredhai...Diluar sana,ramai insan2 hebat yang mampu menunjuk arah kearah jalan2 kebaikan ,kebahagiaan dan jalan kejayaan buat kita. Mintalah pandangan dan nasihat...

Jadilah manusia yang baik lagi hebat..buatlah pilihan yang tepat..jangkakan kejayaan diri anda..jangan tersilap langkah..buatlah perhitungan yang bijak..kejayaan pasti jadi milik anda..

Selamat Memandu Diri Anda Kearah Kehidupan Yang Lebih Baik ...

Salam Motivasi dan Salam Sukses

Bersedia Memimpin Generasi Masa Depan

Yang ikhlas

Tuan Abd.Ghani Yusof
Master Trainer
Konsultan Jana Insan

No comments: