Wednesday, May 11, 2011

PUJI VS KEJI ( SATU RENUNGAN )

Alhamdulillah....

Syukur pada Allah swt diatas segala nikmat kurniaanNya selama ini..Diri ini masih lagi mampu bergerak pantas ( walaupun dah berumur 40-an ),berdiri lama,bercakap panjang dan berkongsi idea dengan orang lain. Setiap jemputan menyampaikan ceramah motivasi terus diterima walaupun jadual peribadi agak begitu padat.Asalkan ada ruang,kesempatan dan peluang,diri ini tak lagi mampu untuk menolak. Demi hasrat murni memartabatkan bangsa & memandaikan masyarakat, setiap langkah menuju destinasi motivasi diiringi doa oleh isteri,anak-anak,rakan taulan & klien yang setia menunggu.

Kali ini, penulis ingin utarakan topik PUJI  VS KEJI ...ini juga merupakan salah satu tajuk yang telah & pernah penulis sampaikan kepada anak-anak pelajar disekolah. Tajuk ini sesuai untuk golongan pelajar bermasalah @ dalam kata lain ,golongan `BERISIKO TINGGI`.

Tajuk ini memfokuskan kepada dwi pilihan yang terhidang dimata kita. Sejak dari lahir kita hanya ada 2 peluang ,samada hendak menjadi `CERDIK` @ BODOH..ataupun menjadi BAIK @ JAHAT.
Kalau CERDIK yang kita pilih,maka kita hendaklah berusaha kearah itu sejak dari kecil lagi.Potensi yang ada pada kita janganlah dipersiakan. Sebaliknya,jika BODOH yang menjadi pilihan, maka persiakanlah potensi yang diberikan Allah pada kita.

Dalam konteks akhlak, kita diberi pilihan samada untuk menjadi BAIK @ JAHAT. Kalau BAIK yang kita pilih ,maka kita hendaklah menjadi hamba Allah yang taat,anak yang taat,anak yang soleh,pelajar yang rajin,ahli masyarakat yang berguna. Begitulah jua sebaliknya,kalau JAHAT yang menjadi pilihan,maka sudah pasti kita akan menjadi MUSUH kepada diri kita sendiri,musuh pada Allah,musuh pada orang lain...
Pilihan terbentang luas didepan kita..samada ingin di `PUJI` ataupun di `KEJI`..jika ingin dipuji oleh Allah,Ibu-bapa,Rakan-rakan,ahli masyarakat..maka..jadilah insan yang berguna. jadilah hamba yang taat,jadilah anak yang `bertuah`,jadilah ahli masyarakat yang berguna kepada orang lain.
Jika JAHAT yang dipilih,maka sudah pasti kita menjerumuskan diri kita kedalam ruang-ruang untuk dikutuk,dihina,dikeji dan disingkirkan oleh orang lain.

Pesanan penulis, biarlah jasa dan kebaikan kita yang sering dikenang..bukannya kejahatan yang diungkit-ungkit sehingga saat kita meninggalkan dunia yang fana ini.Jadilah seperti GURU yang jasanya tetap dikenang,walaupun sudah lama meninggalkan dunia yang serba `palsu` ini. Status guru tetap dikenang,walaupun gelaran telah kita tinggalkan setelah bersara @ pergi menemui Allah SWT.

Jadilah Insan yang sering di`PUJI`..bukannya makhluk yang sentiasa di`KEJI`.....Pilihlah yang terbaik buat diri kita.Kita sebenarnya bukan lama hidup didunia ini...ianya hanya sementara..penempatan yang kekal abadi adalah dialam akhirat nanti. bawalah bekalan yang selesa untuk kesana.

MOGA ALLAH SENTIASA MERAHMATI KITA....Amin Ya Rabbal Alamin

Tuan Abd.Ghani Yusof
KMPP
12.5.2011

No comments: