FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Sunday, May 22, 2011

JIRAN KITA SAUDARA KITA...

Jiran adalah orang-orang yang tinggal berdekatan atau bersebelahan dengan rumah kita,samada didepan,dibelakang,dikiri atau dikanan rumah kita. Ada jiran kita yang seagama dengan kita,ada jiran berlainan agama dan ada jiran seagama serta ada pertalian darah.


Jiran kita adalah rakan kita. Jiran kita adalah saudara kita. Maka kita kena jaga hati jiran dan pelihara hak-hak jiran. Didalam islam sendiri telah digariskan beberapa hak-hak jiran yang perlu kita jaga.

Terkadang disebabkan berbeza agama,berbeza pandangan politik,berbeza sosio- ekonomi,berbeza pangkat,berbeza kedudukan dan berbeza jumlah harta,kita tidak lagi mempedulikan jiran kita.

Sikap `individualistik` merajai diri kita disebabkan EGO yang melampau. Senario hari ini yang jelas menunjukkan bahawa semakin hari,semakin menipis sikap `ambil tahu` dan menebalnya sikap `keakuan` dikalangan kita terutama didalam komuniti bandar.

Jiran yang baik adalah aset buat diri kita. jagalah hati jiran.Hormati perasaan jiran kita.Respek mereka.
Antara hak-hak jiran seperti yang digariskan dalam Islam :

1. Jangan kecilkan hati jiran
2.Jangan mengganggu ketenteraman jiran
3.Jangan membina bangunan yang tinggi sehinggakan angin tidak dapat masuk rumah jiran
4.Sedekahkan makanan yang kita masak kepada jiran ( baunya menusuk hidung jiran )
5.Sedekahkan makanan pada anak jiran,jangan biarkan anak kita makan didepan anak jiran ( jika tidak mahu berkongsi makanan )
6. jangan mengumpat pada jiran
7. Jangan bergaduh dengan jiran
8. Sentiasa bekerjasama dengan jiran
9. Jalinkan hubungan yang baik dengan jiran
10.Bantu jiran jika ia memerlukan pertolongan

Sebenarnya banyak lagi hak2 jiran yang perlu kita jaga. Maka,hormatilah jiran & respek mereka. Jika kita respek pada mereka,sudah pasti mereka juga akan respek pada kita. So,kena respek each other.

Jom,sama-sama kita memelihara kejiranan kita. Pupuk semangat yang baik diantara kita. Jangan disebabkan perkara yang kecil,kita bermasam muka dan `perang dingin`dengan jiran kita.sama-sama kita menjaga nilai yang baik ini. Jiran kita,sebenarnya saudara kita.

Selamat Menjalinkan Hubungan Yang Baik dengan Jiran kita.

Sekian ,Wassalam

Salam sukses & Salam Motivasi

Tn.Abd.Ghani bin Yusof
CEO & Master Trainer
Konsultan Jana Insan
Sg.Petani,Kedah.

No comments:

JADILAH INFLUENCER YANG TERBAIK BUKAN SETAKAT RAMAI FOLLOWER JER

 ALHAMDULILLAH.. DUNIA IT SEMAKIN CANGGIH DAN SEMAKIN MEREBAK DENGAN CEPAT.KALAU DULU FB JER JADI TUMPUAN.KINI BILA ADA INSTAGRAM DAN AKAUN...