Saturday, May 21, 2011

KRITIKAN BIARLAH `MEMBINA` JANGAN SESEKALI `MEMBUNUH`

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

Bertemu kembali dilaman motivasi dinamika diri. Sama-sama kita tingkatkan amalan kita,semoga Allah menerima segala amalan baik kita. Selamat Hari Guru ,buat semua guru-guru di Malaysia ,termasukalah isteriku sendiri ( juga seorang guru ).

Bila menyentuh soal kritikan,ianya melibatkan semua orang @ semua pihak. Ada dikalangan kita yang berwatak sebagai Bos, Ayah,Ibu,Guru,Rakan-rakan dan jiran tetangga. Semua watak ini berpotensi memberikan kritikan. Bos sudah pasti akan melakukan `kritikan` pada orang-orang dibawahnya @ pekerjanya jika prestasi pekerjanya menurun ayau memberi pulangan yang baik pada organisasi.

Ayah @ Ibu ,sudah pasti akan `mengkritik` tingkah laku dan prestasi akademik anak-anaknya. Begitulah jugak dengan Guru,sudah pasti sentiasa mengkritik pelajar-pelajarnya. Jika pelajar2nya kurang berjaya,gagal atau tidak mendengar arahan,maka `kritikan` akan terhasil.

Begitulah jugak dengan rakan-rakan kita, mereka juga sentiasa mengkritik kita. Mereka cukup rajin mengkritik cara kita berpakaian, cara kita bersosial,cara kita memandu dan macam2 lagi kritikan yang kita terima.

Tidak terlepas dari memberi kritikan ialah jiran-jiran kita. Mereka juga sentiasa melihat tingkah laku kita, perjalanan hidup kita dan hubungan kita dengan mereka. Bila ada sahaja yang tidak kena dimata mereka,sudah pasti mereka akan `mengkritik` diri kita.

Penulis ingin mengajak kita semua merenung kembali,apakah sebenarnya tujuan kritikan . Pada Pandangan penulis kritikan yang dilontarkan pada seseorang sebenarnya berperanan untuk :

1. Memperbaiki kedaan yang tidak elok kepada lebih baik
2. Memperbetulkan apa yang tidak betul
3.Menjernihkan kembali keadaan yang kurang senang kepada yang lebih `senang`
4.Memperbaiki prestasi kerja
5.Memperbaiki prestasi akademik pelajar
6.Memperbaiki prestasi akademik anak-anak
7.Menegur anak-anak agar menjadi lebih baik dari sebelumnya
8.Memperbaiki hubungan sesama rakan
9.Merapatkan kembali hubungan dengan jiran
10. Menjernihkan keadaan yang `keruh` menjadi lebih jernih.

Cuma penulis ingin bertanya,apakah selama ini kritikan yang kita lontarkan pada orang lain itu benar-benar berkesan @ tidak ?

Tanpa kita sedari,kebanyakan dari kita melontarkan kritikan yang `membunuh` @ `mematikan`. Sepatutnya kritikan-kritikan yang diberi hendaklah bersifat `membina` @ `membangunkan`. Kita kena re-check balik cara kita memberikan kritikan. Adakah cara kita itu betul atau tidak ?

Seorang guru,seboleh-bolehnya janganlah mengkritik pelajar-pelajarnya secara keterlaluan,sehingga menjatuhkan air-muka,melemahkan semangat dan membantutkan potensi yang sedia ada pada pelajar.

Begitulah juga dengan ayah @ ibu,apabila menegur atau mengkritik anak-anak,biarlah ada batasannya.janganlah terlalu `keras` dan `membunuh` semangat anak-anak kita . Begitulah juga dengan seorang Bos,janganlah mengkritik para pekerja dengan cara yang keterlaluan,hinggakan menjatuhkan graf prestasi pekerja-pekerjanya.

Rakan-rakan yang ingin mengkritik,berilah kritikan yang membina yang mampu melonjakkan lagi kecemerlangan sahabat2 yang lain. Jangan dibiarkan perasaan marah atau geram merajai diri. Sokonglah,doronglah dan  berikanlah semangat kepada sahabat-sahabat kita.

Ini adalah peringatan buat diri kita semua,agar apabila melakukan kritikan,berilah kritikan yang membina.Jangan dimusnahkan potensi yang ada pada anak-anak kita,pekerja kita,anak murid @ pelajar kita ataupun rakan-rakan kita.

Jom,sama-sama kita bangunkan potensi orang-orang dibawah kita,anak-anak pelajar kita,rakan-rakan kita,pekerja-pekerja kita dan jiran sebelah rumah kita,moga mereka mampu menjadi insan hebat lagi berguna.
Ingat..janganlah lakukan KRITIKAN MEMBUNUH tapi berilah KRITIKAN MEMBINA yang mampu menggerakkan lagi potensi yang sedia ada pada pelajar kita,anak kita, pekerja kita,rakan kita dan jiran kita.

Semoga Allah menjadikan kita semua manusia yang HEBAT yang mampu MEMBERI MANFAAT BERGUNA pada orang lain.Insya-Allah.

Sehingga bertemu dilain catatan,

Salam Motivasi dan Salam Sukses

Tn.Abd.Ghani Yusof
CEO & Master Trainer
Konsultan Jana Insan
Sg.Petani,Kedah D.Aman
22.5.2011

No comments: