FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Friday, January 27, 2023

KEPENTINGAN PEMBANGUNAN DAN LATIHAN ( TRAINING ) DALAM ORGANISASI

 

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH


SALAM MOTIVASI DAN SALAM SUKSES

Latihan dan pembangunan, mempunyai kedudukan strategik dan ia secara langsung menyumbang kepada matlamat dan objektif perniagaan organisasi. Dalam dunia korporat yang sentiasa berubah dan pantas, latihan dan pembangunan adalah satu fungsi yang amat diperlukan. Latihan dan pembangunan ( TRAINING )adalah salah satu perkara paling bawah dalam senarai keutamaan kebanyakan syarikat. Untuk memenuhi cabaran semasa dan masa depan perniagaan, latihan dan pembangunan dianggap sebagai aktiviti pembelajaran , mulai dari latihan pekerja untuk tugas-tugas mereka.

Selain itu, perkongsian pengetahuan untuk meningkatkan ufuk perniagaan dan perkhidmatan pelanggan. Apabila ia dianjurkan, ia sering menjadi kegigihan jabatan sumber manusia. Latihan membolehkan pekerja memperoleh kemahiran baru, mengasah kemahiran yang sedia ada, melakukan yang lebih baik, meningkatkan produktiviti dan menjadi pemimpin yang lebih baik.



Walau bagaimanapun, bagi banyak perniagaan, kos latihan dan pembangunan agak mahal. Satu lagi sebab mengapa banyak majikan mengurangkan peluang latihan untuk pekerja mereka adalah kerana menghadiri sesi latihan boleh menangguhkan penyiapan projek kerana pekerja perlu mengambil masa untuk menghadiri program latihan.

Walaupun kekurangan potensi, latihan dan pembangunan dapat memberi pekerja dan syarikat itu faedah secara menyeluruh yang membuatkan masa dan wang dihabiskan untuk pelaburan berbaloi.

Berikut adalah beberapa sebab yang menunjukkan pentingnya latihan dan pembangunan:

Orientasi Pengambilan Pekerja Baru

Latihan adalah sangat penting untuk pekerja baru. Latihan juga penting dalam situasi di mana pekerja diperkenalkan kepada sistem baru dan diharapkan dapat menyesuaikan diri dengan perubahan sistem baru. Ini boleh dilakukan oleh seseorang dalam syarikat dan harus berfungsi sebagai platform untuk mendapatkan pekerja baru untuk mempercepat proses kerja di syarikat dan mengekang sebarang jurang kemahiran.


Peningkatan Prestasi

Pekerja yang menerima latihan lebih mampu melaksanakan tugas tugasnya. Latihan memberikan pemahaman yang jelas tentang tanggungjawab mereka terhadap pekerjaan mereka.JIka kelemahan dapat ditangani, prestasi pekerja akan menjadi bertambah baik.

 Latihan dan pembangunan juga dapat meningkatkan kekuatan anda dan membantu memperoleh kemahiran baru. Syarikat juga perlu meneliti keperluan latihan dan pembangunan untuk menyasarkan individu yang relevan. Pekerja yang berwibawa dapat membantu syarikat anda memegang jawatan sebagai pemimpin dan pesaing yang kuat dalam industri.



Peningkatan produktiviti

Dalam landskap yang pesat berkembang, produktiviti bukan hanya bergantung pada pekerja, tetapi juga pada teknologi yang mereka gunakan. Latihan dan pembangunan melancarkan proses dalam memastikan pekerja sentiasa peka dan serba tahu dalam teknologi terkini , menggunakan teknologi yang lebih baik dan membuang teknologi yang sudah lapuk.

Ini membantu menyelesaikan kerja dengan cekap dan dengan cara yang paling produktif. Peningkatan kecekapan dalam pemprosesan akan memastikan kejayaan projek dan seterusnya akan meningkatkan perolehan syarikat dan bahagian pasaran yang berpotensi.


Kepuasan Diri Pekerja

Pelaburan syarikat dalam program latihan menunjukkan syarikat menghargai pekerja. Latihan mewujudkan suasana tempat kerja yang harmoni. Pekerja yang telah mengikuti latihan kurang memerlukan pengawasan dan bimbingan . Latihan dapat meningkatkan kemahiran yang diperlukan oleh pekerja dan membolehkan mereka menangani tugas tanpa pengawasan. 

Ini juga membolehkan penyelia dan pengurusan memberi tumpuan kepada lebih banyak perkara yang mendesak. Pekerja yang merasa dihargai dan dicabar melalui peluang latihan mungkin merasa lebih berpuas hati terhadap pekerjaan mereka.



SO,jika ada mana2 organisasi atau syarikat diluar sana yang memerlukan trainer/motivator atau speaker untuk mengendalikan kursus,latihan pembangunan atau training untuk pekerja serta staf mereka,bolehlah hubungi kami di Dinamika Diri Training & Services ditalian 019 4741209 untuk bertanyakan modul serta tarikh latihan yang dicadangkan.

Kami bersedia memberikan bantuan tenaga pakar untuk menguruskannya.Dengan sedikit pelaburan wang ringgit,hasil yang diharapkan insyaAllah akan dapat digapai.


Kami hargai peluang yang diberi.Kami akan galas dan pikul amanah sebaik mungkin.

Pengalaman selama 30 tahun akan diguna pakai.insyaAllah.amin


"yang bersedia berkhidmat diarena training"


Syeikh Ghani Alganuni

Trainer/Motivator/Speaker

Dinamika Diri Training & Services ( DDTS )

Sg.petani.Kedah

019 4741209

No comments:

PERTENGAHAN TAHUN DAH.EXAM KIAN DEKAT.MOTIVASI MASIH RENDAH?

 ALHAMDULILLAH. HARI INI SUDAH MASUK HARI KE 20 SAMBUTAN AIDIL FITRI DIMANA-MANA TERMASUK SEKOLAH & INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI. 10 HARI ...