FACEBOOK:SYEIKH GHANI ALGANUNI

My photo
Pakar Motivasi,Speaker,Fasilitator & Trainer yang berkemahiran tinggi dalam program latihan kemahiran Interpersonal,Komunikasi,Team building dan kecemerlangan akademik.Program Parenting Skill juga disediakan.Mana2 organisasi spt Sekolah,Universiti,Kolej,Agensi Awam & Swasta bolehlah mengatur jadual untuk jalankan training.Motivator bertauliah dlm ESQ.ES2Q,NLP & Critical Thinking Moduls.Call/Mesej/Whatsapp:0194741209

Friday, August 5, 2011

DIMANA NILAI `KEISLAMAN` YANG DITERAPKAN ?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Semalam terkejut `beruk` dan `seram sejuk` badanku.. bila terbaca akhbar yang mendedahkan kegiatan `buli` dan `ragging` tahap maksima yang berlaku di sebuah Sekolah Tahfiz Persendirian di Kupang ,Baling,Kedah.Katanya,pelajar junior tersebut didera,dipukul,dipaksa lakukan seks Oral dan diliwat oleh pelajar senior sepanjang malam selama 40 hari ( minggu orientasi )...

Banyak benda pelik yang menghantui fikiranku yang waras ini . Antara persoalan yang `menyerabukkan` otakku tentang kejadian ini seperti dibawah :

1. Kenapa perkara ini boleh terjadi di Institusi Pengajian Agama/Islam yang secara umumnya sudah kita ketahui matlamat & objektif penubuhannya.
2. Apakah modul @ pengisian Minggu orientasi di Sekolah Tahfiz tersebut ?
3. Apakah ada dibuat pemantauan yang rapi oleh `Ustaz2 dan Pengurusan` sekolah tersebut ?
4. Apakah kualiti yang ada pada sekolah tersebut dan kualiti yang ada pada `Ustaz2 dan Guru2` disekolah Tahfiz tersebut?
5. Apakah sekolah ini ada berdaftar dengan JAIK @ KPM ?
6.Apakah `syllybus` sekolah Tahfiz ?
7.Sejauh manakah Sekolah Tahfiz sebegini mampu melahirkan cerdik pandai islam dan alim ulamak seperti yang dikehendaki ?
8. Apakah kredibiliti dan kapasiti tenaga pengajar disana ?
9. Kenapakah ibu bapa dan para waris menaruh kepercayaan yang tinggi kepada sekolah2 Tahfiz sebegini.
10. Perlukah Minggu Orientasi ini dilakukan sebegitu lama ?

Persoalan-persoalan diatas perlu dijawab oleh pihak2 terbabit.

Kepada ibu-bapa dan waris, jika hendak membuat sesuatu keputusan yang melibatkan masa depan anak kita,buatlah kajian dan perancangan rapi supaya `pelaburan` kita itu berbaloi.

Kepada pihak pengurusan Sekolah Tahfiz yang `bercambah` bagai cendawan selepas hujan, apakah kalian benar-benar faham akan falsafah Pendidikan Islam? ,ianya bukan sekadar menguasai Ilmu agama tetapi `penghayatan` dan `ruh` ilmu itu perlu meresap kedalam diri pelajar.

Sama-sama kita fikirkan...Jangan sampai orang `ketawa` dan `mengutuk` sekolah2 agama persendirian dan Tahfiz...Orang diluar sana sentiasa melihat kita..mereka hanya tunggu untuk `BOM ` dan `BOO` kita..Salah siapa,kalau mereka mengutuk dan mengeji kita ?

Buatlah sesuatu yang mengundang pujian..bukannya `membiarkan` salah laku berleluasa hingga terbongkar `SESUATU` yang `BUSUK` dan `MUAL`....Serban putih yang dililit dikepala,,Jubah putih yang menutupi badan & kopiah putih yang melindungi kepala itu biarlah ia menjadi `TANDA` @ `DALIL` bahawa hati kita benar2 bersih.

Semoga Ada Perubahan Drastik dalam Pentadbiran Sekolah2 Agama Rakyat dan Tahfiz Persendirian....Niat Yang Betul Perlu Selari dengan Perancangan Yang Betul,Perlaksanaan Yang Betul dan Pemantauan Yang Betul.

Sama-sama kita fikirkan dan sama kita buat perubahan..

Yang membuahkan fikiran

Tn.Abd.Ghani bin Yusof
Konsultan Jana Insan
Sg.Petani,Kedah D.Aman.

6 Ramadhan

No comments:

JADILAH INFLUENCER YANG TERBAIK BUKAN SETAKAT RAMAI FOLLOWER JER

 ALHAMDULILLAH.. DUNIA IT SEMAKIN CANGGIH DAN SEMAKIN MEREBAK DENGAN CEPAT.KALAU DULU FB JER JADI TUMPUAN.KINI BILA ADA INSTAGRAM DAN AKAUN...